Ako premeniť platobnú krízu na dôveru zákazníkov
Celá Európa čelí platobnej kríze: nový celoeurópsky prieskum naznačuje, že čoraz viac ľudí už neplatí účty. To, ako budú podniky spravovať tieto účty, bude v nasledujúcich rokoch určovať ich vzťahy so zákazníkmi. Slovensko si v porovnaní s ostatnými sledovanými európskymi krajinami vedie skôr lepšie, no medziročne sa situácia aj u nás zhoršuje.
Štvrtina spotrebiteľov nadmerne utráca
Môže to byť tiež len začiatok bolesti. Polovica spotrebiteľov nám povedala, že v súčasnosti majú menší disponibilný príjem ako v tomto období minulého roka. To je v súlade s nedávnou správou OECD, ktorá uverejnila, že reálne mzdy upravené o infláciu v prvom štvrťroku 2023 klesli v 22 z 24európskych krajín. Na základe našich vlastných výsledkov vieme povedať, že až 51% Slovákov minie každý mesiac celý svoj príjem na základné výdavky
a dokonca ďalších 25% spotrebiteľov musí siahnuť na úspory alebo sa zadlžiť. Priemerný mesačný nadmerný výdavok v slovenskej domácnosti je 184 eur. Európsky priemer hovorí až o 232 eurách. Problémom je, že takmer všetko zdraželo. Európska komisia očakáva, že inflácia v eurozóne bude v priebehu roka 2023 v priemere 5,6%, ale ceny rastú oveľa rýchlejšie. Očakáva sa, že inflácia dosiahne vrchol na úrovni 8,6% v eurozóne a 10,0% v celej EÚ. Avšak pre Slovensko odhaduje Národná banka Slovenska infláciu do konca roka 2023 na úrovni asi 11,0%.
Realita narastajúcich omeškaných platieb nie je taká, že by spotrebitelia nechceli platiť, ale niektorí z nich si to jednoducho nemôžu dovoliť. Spoločnosti, ktoré zaujímajú zbytočne agresívny postoj a neprejavujú pochopenie a flexibilitu, sa nedočkajú výrazného zlepšenia v splácaní.Martin Musil, výkonný riaditeľ Intrum Slovakia