TS: Slovenské firmy na križovatke.  

Naskočia na vlnu AI revolúcie?

Čítať viac ›

Psychológia Black Friday

Najväčšie výdavky v roku sú tu. Televízne reklamy, propagačné e-maily a reklamy na sociálnych sieťach nás zahlcujú neodolateľnými ponukami už niekoľko dní. Náš mozog je síce inteligentný, ale nie vždy dostatočne inteligentný na to, aby odolal okamžitému uspokojeniu. Čo presne sa deje v našom mozgu počas výpredajov? A prečo je "Čierny piatok" dokonalou búrkou pre míňanie?

Do e-mailu vám príde správa: "24-hodinový bleskový výpredaj!" Nepotrebujete nové tričko, ale je také lacné a je to len dočasné... a ani sa nazdáte, a už kliknete na tlačidlo "kúpiť". Vaším zámerom nebolo kúpiť, ale nejako ste to aj tak urobili.

Z najnovších údajov európskeho prieskumu platobného správania spotrebiteľov spoločnosti Intrum (ECPR 2023) vyplýva, že v dôsledku vysokých úrokových sadzieb a inflácie a ich negatívnych dopadov na domáci rozpočet, chce 69% Slovákov míňať menej na každodenné výdavky a 61% chce zrušiť alebo znížiť výdavky na dovolenku alebo výlety. Čísla sú presvedčivé, no z behaviorálnych vied vieme, že ľudia často nerobia to, čo hovoria. Black Friday nás môže prinútiť minúť viac, ako sme zamýšľali, a zanechať nám po ňom finančný hlavy bôľ.

Zámery nie sú totožné s činmi. Pri každom rozhodnutí nás ovplyvňujú naše myšlienky, pocity a naše okolie. Výsledkom môžu byť rozhodnutiu, ktoré nám v danom okamihu prinesú skvelý pocit, ale z dlhodobého hľadiska sú menej prospešné. Prejdime si niektoré z nich.

Dopamínový nával

Predaj má na náš mozog jasné účinky. Keď sa nám v obchode dostane do rúk posledná veľká plochá televízia, hladina dopamínu (hormónu potešenia) nám stúpne. Centrum odmeny v mozgu sa rozsvieti a my sa cítime úžasne! Táto chemická reakcia sa bežne nazýva "nákupné opojenie", ale vyprchá skôr, než si myslíte. Nové veci sú spočiatku vzrušujúce, ale rýchlo sa im prispôsobíme.

Strach zo zmeškania

Výhodné a časovo obmedzené ponuky môžu vyvolať "strach zo zmeškania". Ten nás môže prinútiť kúpiť veci, ktoré by sme inak nekúpili. Keď vidíme výhodnú ponuku, aktivuje sa časť mozgu nazývaná limbický systém, známa aj ako "horúci systém", a spustí reakciu "Do toho!". Tento systém je zodpovedný za naše impulzívne, neplánované správanie a je poháňaný okamžitými odmenami (napríklad príliš výhodnými ponukami).

Na druhej strane "chladný systém" mozgu je strategický a reflexívny, ale v dôsledku toho sa rozhoduje pomalšie. Počas výpredajov časovo obmedzené ponuky vyvolávajú pocit naliehavosti, ktorý nás núti konať v strese, aby sme získali výhodnú ponuku. Aby sme sa vyhli nadmernému míňaniu, musíme vystúpiť z "horúceho systému" a dostať sa do "chladného systému".

Môžeme to urobiť tak, že sa sami seba spýtame, či danú vec naozaj potrebujeme kúpiť. A pred rozhodnutím je dobré dať si pár hodín na premyslenie a pripomenúť si tiež svoje dlhodobé finančné ciele.

Súčasná zaujatosť

Pre niektorých je Black Friday spôsobom, ako hľadať šťastie v čase, keď sa cítime znepokojení alebo vystresovaní z iných vecí v živote. Toto sa označuje ako súčasná zaujatosť. Opisuje našu tendenciu vybrať si okamžitú menšiu výhru namiesto väčšej potenciálnej výhry v budúcnosti.

Všetci z času na čas trpíme sklonmi k prítomnosti. Keď vidíme atraktívnu ponuku na Black Friday, mali by sme si pripomenúť, že náš mozog často hľadá len okamžitú odmenu a že aj v budúcnosti potrebujeme mať peniaze na nákupy.

Náš mozog je veľmi emocionálny. Preto sa nie vždy riadi našimi zdravými úmyslami a dlhodobými plánmi, ale namiesto toho hľadá odmeny, ktoré nám prinesú dobrý pocit tu a teraz.
Elin Helander, kognitívna vedkyňa a zakladateľka spoločnosti Whateverland

Držať krok s kamarátmi

Keď všade vidíte reklamy s ponukami na Black Friday, a keď počujete, ako budú vaši priatelia nakupovať, môže vám to pripadať normálne.

Naše financie však vyzerajú rôzne, niekto si môže dovoliť kúpiť viac, niekto menej.

Napriek tomu by pre každého mal byť Black Friday časom, keď si kúpime to, čo potrebujeme, keď je to vo výpredaji, namiesto toho, aby sme kupovali to, čo nepotrebujeme, len preto, že je to vo výpredaji.

Sociálne porovnávanie je dvojsečná zbraň. Môže slúžiť ako silná motivácia, ale môže nás tiež urobiť zraniteľnými voči nadmernému míňaniu, aby sme si udržali svoje postavenie v skupine.
Elin Helander