Najnovšie výsledky ECPR 2024. 

Väčšina Slovákov zvláda platiť účty, no platobná disciplína sa v roku 2024 medziročne zhoršila.

Čítať viac ›

Európsky spotrebiteľský platobný report 2024

Väčšina Slovákov zvláda platiť účty, no platobná disciplína sa v roku 2024 medziročne zhoršila. Takmer polovica využíva krátkodobé pôžičky na plnenie záväzkov. Rovnako polovica spotrebiteľov priznáva vyššie výdavky na impulzívne nákupy online. Respondenti veria, že dobre vyškolená AI by mohla zlepšiť spravodlivosť vo vymáhaní pohľadávok.

Varovné signály: Prečo rastie počet Slovákov s omeškanými platbami?

EURÓPSKY SPOTREBITEĽSKÝ PLATOBNÝ REPORT 2024 / 12. ROČNÍK

 

Ročne vydávaný report vychádza z externého prieskumu. V roku 2024 boli analyzované odpovede 20.000 spotrebiteľov z 20 európskych krajín, z toho bolo 1.000 Slovákov.

 

Väčšina Slovákov (71%) si udržiava dobrú platobnú disciplínu a svoje účty uhrádza načas. Má to však svoj skrytý háčik. Viac ako štvrtina Slovákov neuhradí účty včas. Opätovne narastá počet ľudí, ktorí minimálne raz za posledný rok uhradili svoje záväzky neskoro. 

 

Prečítať tlačovú správu (12.11.2024)

Stiahnuť celý report ECPR 2024 (eng)

Stiahnuť si lokálny report ECPR 2024 - Slovensko (svk)

 



Viac ako štvrtina Slovákov neuhradí účty včas

Opätovne narastá počet ľudí, ktorí minimálne raz za posledný rok uhradili svoje záväzky neskoro. Po disciplíne v období korona krízy, aktuálne až 27 % respondentov uviedlo, že majú skúsenosť s omeškanými platbami.

K opätovnému nárastu neskorých úhrad účtov došlo už vlani. Výkyvy sú celkovo mierne a zdanlivo by sa dalo hovoriť o stabilnej situácii. Posun však nastal v počte neskoro uhradených účtov. V tomto roku v porovnaní s predošlými piatimi je najväčší podiel tých osôb, ktoré neuhradili 2-4 účty.

Muži sú z Marsu a ženy z Venuše. Platí to aj vo financiách?

Rozdiely medzi mužmi a ženami sú značné. Kým 18% žien priznáva oneskorené platby, u mužov je to dvojnásobne viac (36 %). Muži tiež častejšie čelia problémom s úhradou viac ako jednej faktúry. 

Ďalším diferenciačným faktorom je vek. Mladí do 21 rokov a seniori nad 65 vykazujú vysokú platobnú disciplínu (78 %, resp. 98 %), stredné ročníky majú s dodržaním splatnosti väčšie ťažkosti.

Dôvody omeškania

Najčastejším dôvodom omeškania je jednoduché zabudnutie (48 %). Pozitívne je, že klesol podiel tých, ktorí sa oneskorili pre nedostatok financií (z 38 % v 2023 na 19 % v 2024).

Naopak, mierne narástol počet ľudí zápasiacich s technickými prekážkami (18 %). Znepokojivé je zámerné neplatenie.

Tretine oneskorencov sa platiť nechce

Negatívny trend špekulatívneho neplatenia naďalej narastá. Dokopy 34 % respondentov uviedlo, že nechceli zaplatiť, alebo výška účtu bola taká malá, že si mysleli, že nezáleží na jeho úhrade, alebo neverili, že veriteľ podnikne nejaké kroky kvôli nezaplatenému účtu. 

Musíme skonštatovať, že k špekuláciám majú väčší sklon muži ako ženy. Naopak ženy viacej bojujú s technickými problémami a nedostatkom peňazí.

Slováci veria vo svoju schopnosť hradiť svoje záväzky

Celkovo väčšina Slovákov verí, že má svoju finančnú situáciu pod kontrolou. 72% potvrdilo istotu, že každý mesiac dokážu zaplatiť všetky svoje účty a 56% si myslí, že zvládne pokryť aj neočakávaný výdavok vo výške 200 eur. 

Varovným signálom je však takmer dvojnásobný medziročný nárast z 9 na 17 % tých, ktorí nemajú istotu, že dokážu svoje účty uhradiť. Súčasne 28 % by nedokázalo uhradiť ani 200 eur ako mimoriadny výdavok. 

Dôvera Slovákov v pozitívny ekonomický vývoj štátu je veľmi opatrná

Obavy medzi spotrebiteľmi na Slovensku sa objavujú tiež v dlhodobom horizonte a smerom k ekonomickej situácii. Len 27 % si myslí, že hospodárska situácia na Slovensku sa zlepšuje v porovnaní so 45 %, ktorí s tým nesúhlasia.

Celkovo ani nie polovica Slovákova (46 %) je presvedčených, že si dokážu nasporiť na dôchodok. Ešte menší podiel (38 %) verí, že by si dokázali nájsť lepšie platenú prácu. 

“Prieskum ukázal, že väčšina Slovákov dokáže uhrádzať svoje záväzky. Menej optimistickým je, že pribúda prípadov viacnásobných oneskorených platieb, ľudí opakovane používajúcich kreditné karty na úhrady účtov a aj podiel ich nových používateľov na tento účel. Domácnosti museli prispôsobiť výdavkové zvyky finančnému tlaku.”

Martin Musil, výkonný riaditeľ Intrum Slovakia

Potrebujete viac informácií? Chcete publikovať?

Ako líder zdieľame svoje poznatky

Prečítajte si viac